Przedstawimy Ci ranking najpopularniejszych marek samochodowych w Polsce w 2022 roku, oparty na danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Dowiesz się, które marki zyskały lub straciły na popularności w porównaniu z rokiem poprzednim, oraz jakie modele były najczęściej wybierane przez kierowców.

Zacznijmy od podsumowania ogólnej sytuacji na rynku. W 2022 roku sprzedano w Polsce 419 749 nowych samochodów osobowych, co oznacza spadek o 6,0% w stosunku do 2021 roku, kiedy to zarejestrowano 446 647 szt. Przyczyną takiego stanu rzeczy były m.in. pandemia COVID-19, brak półprzewodników, wojna w Ukrainie i rosnąca inflacja. Wszystko to wpłynęło na ograniczenie podaży i popytu na nowe auta. Dopiero w ostatnim kwartale roku nastąpiła poprawa sytuacji i wzrost sprzedaży.

Jakie marki cieszyły się największym uznaniem wśród polskich kierowców? Niezmiennie od kilku lat liderem jest Toyota, która sprzedała 73 862 szt., co stanowi 17,6% udziału w rynku. Toyota utrzymała też pierwsze miejsce pod względem najczęściej kupowanych modeli – Corolla (21 371 szt.) i Yaris (12 478 szt.). Na drugim miejscu znalazła się Skoda z 42 067 szt. i 10,0% udziałem. Skoda straciła jednak na popularności w porównaniu z rokiem poprzednim, kiedy to sprzedała 45 065 szt. i miała 10,1% udziału. Podium uzupełnia Kia z 33 714 szt. i 8,0% udziałem. Kia zanotowała wzrost sprzedaży o 4,3% i awansowała z czwartego na trzecie miejsce, wyprzedzając Volkswagena.

Volkswagen spadł na czwarte miejsce z wynikiem 30 814 szt. i 7,3% udziałem. To spadek o 10,5% w stosunku do roku poprzedniego, kiedy to Volkswagen sprzedał 34 420 szt. i miał 7,7% udziału. Piąte miejsce zajmuje Hyundai z 26 887 szt. i 6,4% udziałem. Hyundai utrzymał swoją pozycję i sprzedaż na zbliżonym poziomie jak w roku poprzednim (26 838 szt.). Szóste miejsce należy do BMW z wynikiem 23 806 szt. i 5,7% udziałem. BMW również nie zmieniło swojej pozycji i sprzedało nieco mniej aut niż w roku poprzednim (23 980 szt.).

Na siódmym miejscu uplasował się Mercedes z wynikiem 21 356 szt. i 5,1% udziałem. Mercedes awansował z siódmego na siódme miejsce i zwiększył sprzedaż o 6,7%. Ósme miejsce zajmuje Dacia z wynikiem 20 718 szt. i
4,9% udziałem. Dacia również awansowała o jedno miejsce i sprzedała więcej aut niż w roku poprzednim (19897 szt.). Na dziewiątym miejscu znalazła się Audi z wynikiem 19 323 szt. i 4,6% udziałem. Audi spadła z dziesiątego na dziewiąte miejsce i sprzedała nieco więcej aut niż w roku poprzednim (18 973 szt.). Top 10 zamyka Ford z wynikiem 16 426 szt. i 3,9% udziałem. Ford spadł z dziewiątego na dziesiąte miejsce i sprzedał mniej aut niż w roku poprzednim (19 109 szt.).

Poniżej znajdziesz pełną listę 10 najpopularniejszych marek samochodowych w Polsce w 2022 roku:

  1. Toyota: 73,862 szt. (-0.9%)
  2. Skoda: 42,067 szt. (-6.7%)
  3. Kia: 33,714 szt. (4.3%)
  4. Volkswagen: 30,814 szt. (-10.5%)
  5. Hyundai: 26,887 szt. (0.2%)
  6. BMW: 23,806 szt. (-0.7%)
  7. Mercedes: 21,356 szt. (6.7%)
  8. Dacia: 20,718 szt. (4.1%)
  9. Audi: 19,323 szt. (1.8%)
  10. Ford: 16,426 szt. (-14.0%)

Źródło: PZPM